Centrum Kultury w Ostrowie Lubelskim

Głos Ostrowa

echo

Dożynki Gminno - Parafialne w Ostrowie Lubelskim - 2021

Przepiękny korowód, uroczysta msza święta, ceremoniał dzielenia chleba, występy artystyczne, pyszności przygotowane przez Koła Gospodyń Wiejskich oraz liczne stoiska wystawców. Tak w skrócie wyglądały Dożynki Gminno - Parafialne w Ostrowie Lubelskim.
Korowód złożony z mieszkańców, delegacji z wieńcami, pocztów sztandarowych oraz władz miasta i gminy jak również zaproszeni goście ruszyli wspólnie spod Urzędu Miejskiego przy akompaniamencie Zespołu Pieśni i Tańca ,,Jawor” ulicami Ostrowa Lubelskiego do kościoła. Po uroczystej mszy świętej najważniejszym elementem był moment przełamania i dzielenia chleba. Dożynkowy bochen podzielili na scenie burmistrz Ostrowa Lubelskiego Józef Gruszczyk razem z przewodniczącym Rady Miejskiej
Jerzym Sobichem oraz Starostami Renatą i Tomaszem Wlazły z Rozkopaczewa II.
Burmistrz w swoim przemówieniu między innymi podziękował wszystkim, którzy swoją pracą przyczynili się do zorganizowania święta plonów. Nagrody dla wyróżniających się rolników otrzymali właściciele 8 gospodarstw: Renata i Tomasz Wlazły, Agnieszka i Michał Waszczuk, Marcin Bernacki, Sławomir Łysko, Agnieszka i Wojciech Płoscy, Danuta i Zenon Hodun, Marzena i Jacek Szymaniak oraz Mariusz Okoń. Wyróżnieni zostali twórcy tegorocznych wieńców KGW Jamy, KGW Kaznów, KGW Kolechowice, KGW “Kujawianki” Kolechowice Kolonia, KGW Ostrów Lubelski, Dzielnica Partyzantów wraz z sołectwem Bójki, Sołectwo Śródmieście, Stowarzyszenie Mieszkańców Gminy Ostrów Lubelski, Sołectwo Rozkopaczew I. Za ogrom trudu, zaangażowanie przy pracy włożonej w ich powstawanie pięknie dziękujemy. Za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultywowania tradycji, folkloru i promocji produktów regionalnych nagrodzeni zostali Krystyna Hoduń i Zespół Młode Rozkopaczewianki, Koło Gospodyń Wiejskich w Kaznowie nagrodę odebrała Jolanta Janicka dodatkowo wyróżniono panią Monikę Derecką , Koło Gospodyń Wiejskich w Kolechowicach nagrodę odebrała Jolanta Lato oraz zespół Ostrowianki - Polesianki - nagrodę odebrała Bronisława Kubeluk.
Serdeczne gratulacje otrzymał prezes firmy Bempresa pan Tomasz Stopa, za przyznanie dla jego firmy Patentu na: „Funkcjonalny aglomerat białkowy”i urządzenie do granulowania - jest to osiągnięcie na skalę światową. Nie obyło się bez występów lokalnych artystów i orkiestry dętej OSP w Ostrowie Lubelskim. Na scenie wystąpili Ostrowskie Wianuszki, Krystyna Hoduń z zespołem “Młode Rozkopaczewianki”, Ostrowianki Polesianki, grupa wokalna Caritas, grupa tańca nowoczesnego, grupa wokalna z Centrum Kultury, kabaret ,,Szara Eminencja” a wieczorną potańcówkę rozkręciła kapela ,,Jak Dawniej’’. Tradycją też stała się degustacja potraw regionalnych przygotowanych przez różne organizacje, sołectwa, urząd, instytucje gminne. Wszystkie dania przypadły do gustu nawet największym łasuchom a dla nas miłym zaskoczeniem była ich ogromna różnorodność oraz ciekawe, domowe smaki.
Dziękujemy za Państwa obecność i wspólną zabawę.

Sukces Krystyny Hoduń - Kazimierz Dolny 2021

Sukces Krystyny Hoduń oraz ,,Młodych Rozkopaczewianek" podczas 55. Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą! Dziewczynki zdobyły II miejsce w kategorii ,,Mistrz i uczeń", natomiast I nagrodę w konkursie solistów zdobyła Krystyna Hoduń! Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Festiwal Folkloru Polskiego 55. „Sabałowe Bajania” w Bukowinie Tatrzańskiej

W dniach 6-8 sierpnia Krystyna Hoduń z Rozkopaczewa razem z dziewczynkami czyli Zespołem “Młode Rozkopaczewianki” - a są to:

Oliwia Florek, Weronika Smyk, Wiktoria Pachała, Oliwia Puchacz, Amelia Puchacz i Maja Zbiciak brały udział w Ogólnopolskim Festiwalu Folkloru Polskiego 55. „Sabałowe Bajania” w Bukowinie Tatrzańskiej. Wytypowani byliśmy przez Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie.

A nie moglibyśmy tam pojechać gdyby nie nasi sponsorzy:

Burmistrz Ostrowa Lubelskiego - Józef Gruszczyk,

Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A.

Bank Spółdzielczy w Lubartowie

i Pan Grzegorz Malinowski z Rozkopaczewa.

Wszystkim naszym sponsorom z całego serca DZIĘKUJEMY.

Wystąpiłyśmy na tym Festiwalu w dwóch kategoriach:

grupa śpiewacza dziecięca - czyli  „Młode Rozkopaczewianki” - które zdobyły wyróżnienie, wraz z nagrodą rzeczową

solistka - Krystyna Hoduń, która zdobyła II nagrodę

„Młode Rozkopaczewianki” - to grupa działająca dopiero od czterech miesięcy, a to był ich czwarty występ. Sama obecność na takim Festiwalu jest dla nich wielkim szczęściem i wyróżnieniem.

Cała grupa dziewczynek była bardzo szczęśliwa, bo prawdę mówiąc, był to ich pierwszy taki wyjazd. Ale najlepiej niech same to powiedzą:

Wiktoria -  Najbardziej podobało mi się to, że nam dobrze wyszedł nasz śpiew i to że mogłam posłuchac jak śpiewają inni. Zobaczyłam góry i dużo zieleni.

Majka - Cieszę się bardzo, że mogłam brać udział w takim Festiwalu z naszą grupą, podziwiać piękne góry i co jeszcze Ciocia ( tak dziewczynki się do Pani Krysi zwracają)  napisze, - że już nam się marzy pojechać znowu w przyszłym roku, nawet na trochę dłużej niż teraz.

Oliwka P - Miło spędziłam te kilka dni. Wszystko było dobrze, świetna atmosfera, a co najważniejsze, byłyśmy zadowolone z naszego występu. Trochę emocji było w oczekiwaniu na wyniki, ale wyszło super!

Weronika - Zadowolona jestem z tego, jak śpiewałyśmy na scenie podczas tego Festiwalu, a potem jak wychodziłyśmy po odbiór dyplomu i nagrody.

Oliwka F. - Ogólnie podobało mi się wszystko, co tu widziałam, oprócz występów były kąpiele i wody termalne, fajerwerki na polanie plenerowej - było co podziwiać.

Amelka - Muszę powiedzieć, że było bardzo fajnie, nasz udany występ, cioci też. Było wiele innych atrakcji, dobre noclegi - wyżywienie, obok stadnina i jazda konna - kto chciał to korzystał z tego.

Od siebie dodam, że gościnność samych gospodarzy była niespotykana, mieli nawet “lekarstwo” na ból żołądka lub zęba :)

27 sierpnia jedziemy na drugi Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych do Kazimierza, będziemy śpiewać w kategorii “Duży - Mały” oraz ja jako solistka.

Uczestnictwo zespołu Młode Rozkopaczewianki na Festiwalu „Sabałowe Bajanie” , współfinansowano przez Bogdankę, spółkę wspierającą zrównoważony rozwój Lubelszczyzny.

Krystyna Hoduń

Załączniki:
Pobierz plik (Rozkopaczewianki.png)Rozkopaczewianki.png[ ]5493 kB

Wystawa poświęcona Żołnierzowi Wyklętemu – sierż. Józefowi Franczakowi „Lalusiowi”

Fotorelacja z ekspozycji wystawy poświęconej bohaterowi podziemia niepodległościowego – sierż. Józefowi Franczakowi „Lalusiowi”. Żołnierz września 1939 r., podoficer AK, żołnierz Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość. Ostatni z Żołnierzy Wyklętych – poległ w walce 21 października 1963 r. w miejscowości Majdan Kozic Górnych na Lubelszczyźnie. Po jego śmierci funkcjonariusze SB odrąbali mu głowę (czaszka została odnaleziona w 2014 r.). Była to osoba, która w sposób szczególny zasłużyła się w działalności niepodległościowej podczas II wojny światowej i po jej zakończeniu.

Wystawę można było oglądać w gmachu Centrum Kultury w Ostrowie Lubelskim (ul. Partyzantów 14) w dniach 2-6 sierpnia. Autorem wystawy jest Marek Franczak, syn sierż. Józefa Franczaka „Lalusia”, przy wsparciu Fundacji Kwartalnika Wyklęci.

Wystawa dofinansowana ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.

Wzór z Geo Taśmy - falami Tyśmienicy w Ostrowie Lubelskim

21 lipca w Parku Miejskim odbyły się niesamowite warsztaty plastyczne, w których główny udział brały dzieci i młodzież z Kreatywnych Półkolonii Centrum Kultury.

Uczestnicy mieli za zadanie stworzyć na płytach o wymiarach 90x90cm dowolne ścieżki używając do tego taśmy malarskiej. Powstałe na podobraziach wzory zostały zamalowane wybranymi kolorami farb. Następnie należało  usunąć wcześniej przyklejone taśmy tworząc w ten sposób wielobarwne kompozycje. Dzieci cieszyły się odkrywając nową technikę pracy jednocześnie rozwijając kreatywność oraz pobudzając wyobraźnie. Najważniejszy cel, czyli świetna zabawa został osiągnięty w pełni! W efekcie powstało 18 prac, które będą eksponowane w formie dwóch kompozycji malarskich o wymiarach 270x270 cm. Mamy nadzieję, że czas warsztatów zapamiętają jako miłe wakacyjne twórcze spotkanie.
Warsztaty zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Zajęcia przeprowadzone zostały przez zespół Centrum Kultury w poszerzonym składzie - z udziałem Ewy Markiewicz Adamczewskiej, która będąc związana z Ostrowem odwiedza rodzinne strony. Dziękujemy pani Ewie za przekazaną wiedzę i wsparcie podczas sesji warsztatowej. Serdeczne podziękowania należą się również naszym wolontariuszom: Julce Czarnacie, Darii Skrzypek i Dawidowi Skrzypkowi, którzy włożyli ogrom pracy i oddali serca   pomagając przy tym projekcie. Już nie możemy się doczekać kolejnych takich warsztatów!

Kreatywne półkolonie 2021

Na naszych kreatywnych półkoloniach nie może być nudno! Cel jak zawsze jest jeden - dobra zabawa. Zaczęliśmy od rowerowej wyprawy nad Jezioro Miejskie. Tradycyjnie już zażywaliśmy kąpieli zarówno wodnych jak i słonecznych, a także rywalizowaliśmy pomiędzy sobą w turnieju dyscyplin wszelakich.

Nauka podstaw żeglarstwa - 2021

W trakcie zajęć poruszane były między innymi takie tematy jak:

1. Praca załogi na jachcie i bezpieczna eksploatacja jachtu śródlądowego
– taklowanie jachtu, klar jachtu,
– obsługa żagli (w tym sposoby refowania),
– zasady cumowania jachtu,
– umiejętność wiosłowania i pagajowania,
– umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
– przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych, w tym refowanie żagli.
2. Prace bosmańskie
– umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
– podstawowe naprawy jachtu, osprzętu i wyposażenia.
3. Manewry pod żaglami
– zwrot przez sztag,
– zwrot przez rufę,
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
– alarm „człowiek za burta”.

Fotorelacja z tygodnia żeglowania.

Warsztaty z podstaw elektroniki i lutowanie 2021

Podczas pierwszych warsztatów podstaw elektroniki i lutowania:
-poznaliśmy narzędzia i materiały do lutowania
-dowiedzieliśmy się jaką ważną rolę odgrywają topnik i cyna
-potrafimy ustawić odpowiednią temperaturę lutownicy oraz dobrać odpowiedni grot